Hvad er søgemaskineoptimering?

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er helt simpelt forklaret en måde at gøre f.eks. hjemmesider mere synlige på. Som navnet antyder, handler det specifikt om, at hjemmesiden gøres synlig på en søgemaskine, så som Google. Men hvad er søgemaskineoptimering godt for? Hvis det udføres korrekt, vil man kunne få ens hjemmeside til at rangere i toppen, når der bliver søgt på bestemte ting på Google.

Hvis du eller dit firma har en hjemmeside, er det derfor meget relevant at lære mere om søgemaskineoptimering.

 

Hvordan virker det?

Søgemaskiner som Google bruger robotter og algoritmer til at samle informationer om hjemmesider. Relevant indhold og troværdige hjemmesider er noget af det, som algoritmerne lægger stor vægt på. Dette gør de, for at kunne præsentere de bedste søgeresultater, når du søger på noget via deres søgemaskine. Ønsket med SEO er derfor, at man gennem tekst på egen hjemmeside og andre, kan få algoritmerne til at rangere ens hjemmeside højt på listen af søgeresultater.

For at kunne foretage søgemaskineoptimering kræver det, at man først og fremmest har foretaget en søgeordsanalyse. På baggrund af denne analyse ved man, hvilke søgeord der skal inkluderes i den tekst men ønsker at optimere. Det kan for eksempel være ”Hvad er søgemaskineoptimering”.

Dernæst skal man sørge for, at det indhold, man producerer, er af høj kvalitet og tilpasset det mindre smartphoneformat. Det betyder kortere sætninger og hyppige linjeskift.

 

Hvorfor er SEO vigtigt?

Jo mere eksponering man har, jo flere kunder kan man få. Når folk bruger Google, er det sjældent, de bladrer om til side 2. Hvis din hjemmeside derfor ligger på side 2, vil du have svært ved at lede potentielle kunder over på den. Ved at komme frem på side 1, og gerne tæt på toppen, øger du muligheden for at få flere kunder i butikken. Du bliver derfor nødt til at tænke SEO ind i din marketingstrategi.